#eshop – Πόσο μας συμφέρει τελικά η αγορά που κάναμε;

Τα δέματα πηγαίνουν κι έρχονται. Παραλαβές – επιστροφές. Κλίκ, παραγγελίες, τηλέφωνα, μεταφορικές και άλλα πολλά χαρακτηρίζουν το ηλεκτρονικό εμπόριο. Όπως επίσης και η πώληση μεταχειρισμένων: «Καινούριο. Πώληση λόγω λάθους μεγέθους» ή «δεν ήταν αυτό που χρειαζόμουν τελικά» είναι φράσεις που όλοι την έχουμε πει ή συναντήσει. Πότε μια αγορά κρίνεται συμφέρουσα τελικά; Το θέμα των eshop είναι ένα θέμα που δεν έχει θιχτεί ποτέ. Στο παρών άρθρο θα αναλυθεί η ηλεκτρονική αγορά όσο πιο πολύπλευρα και πολυδιάστατα γίνεται.


Η καθημερινότητά μας απαιτεί γρήγορους ρυθμούς, άμεσες συναλλαγές και απρόσωπες. Μετά τη «Διαδυκτιακή Επανάσταση» – ας μου επιτραπεί ο όρος, ακολούθησε η δημιουργία αμέτρητων ηλεκτρονικών καταστημάτων που «εξυπηρετούν» 24h την μέρα 365 μέρες το χρόνο. Όπως χαρακτηριστικά έχει πει ο Μπιλ Γκέιτς: «Το Διαδίκτυο δεν είναι απλώς άλλο ένα κανάλι πωλήσεων. Θα μετασχηματίσει την επιχείρησή σας. Η μελλοντική επιχείρηση θα λειτουργεί με ένα ψηφιακό νευρικό σύστημα». Με λίγα λόγια: Πωλήσεις σε οποιονδήποτε, οπουδήποτε, οποτεδήποτε. Με ένα κλίκ βρίσκουμε αυτό που θέλουμε στην τιμή που το θέλουμε και το παραλαμβάνουμε στην πόρτα μας. Είναι όμως έτσι τα πράγματα;

 

Ας θέσουμε κάποια ερωτήματα:

  • Αγοράζουμε αυτό που πραγματικά χρειαζόμαστε πάντοτε;
  • Συγκρίνουμε τις τιμές πάντοτε ακριβώς στα ίδια προϊόντα ή περίπου;
  • Είναι υγιής ο ανταγωνισμός που αναπτύσσεται διαδικτυακά;
  • Κερδίζουμε στην πραγματικότητα από τις ηλεκτρονικές αγορές;

Η επιστήμη του marketing (βασιζόμενη στις αρχές των 8P: Product, Price, Place, Promotion, People, Processes, Physical Evidence)  έρχεται με συγκεκριμένη μέθοδο να δημιουργήσει ανάγκες σε καταναλωτές, βομβαρδίζοντας με συνεχόμενα μηνύματα διαφημιστικά και όχι μόνο. Σε συνδυασμό με την παραπληροφόρηση και κακή ενημέρωση, οδηγούν τους καταναλωτές σε λάθος επιλογές, με τις οποίες όμως είναι πολλές φορές είναι ευχαριστημένοι! Ευχαριστημένοι όμως από άγνοια της σωστής επιλογής.  Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα παπούτσια mountain running. Από μια εκστρατεία διαφημιστική, από πολλά ωραία σχέδια και χρώματα, όλοι απέκτησαν από ένα ζευγάρι, χωρίς να τρέχουν στα βουνά. Κι όμως είναι σαν να βάζουμε στη μηχανή ή το αυτοκίνητό μας χωμάτινο λάστιχο στην άσφαλτο. Ένα θα πω φανταστείτε στη βρεγμένη άσφαλτο. Το αυτοκίνητο δεν πρόκειται να σταματήσει ποτέ. Είναι στημένα, ορθοπεδικά και σταθερά παπούτσια, με συγκεκριμένη όμως χρήση. Αυτή του ορεινού τρεξίματος. Ούτε για ορεινό περπάτημα ενδείκνυνται.

Μια δεύτερη παγίδα που μας κάνει να αγοράζουμε αυτό που δεν χρειαζόμαστε πραγματικά είναι το γεγονός ότι επιλέγουμε με οικονομικά κριτήρια. Το φθηνότερο γιατί συμφέρει  ή το ακριβότερο γιατί είναι πάντοτε το καλύτερο. Μπορεί να πληρώσουμε ακριβά προϊόν που με ανώτερα χαρακτηριστικά βρίσκουμε φθηνότερο. Επίσης βρίσκουμε σε προσφορά προϊόντα πολλές φορές κάτω του κόστους. Συγγνώμη αλλά κάτι βρωμάει. Κανένας δεν πουλάει κάτω του κόστους.  Τέλος αγοράζουμε σε προσφορά λίγο μεγαλύτερο ή λίγο μικρότερο νούμερο και δεν το φοράμε. Στις ποιοτικές και καλές αγορές δεν αγοράζουμε βάση τιμής, αλλά υλικών κατασκευής, εγγυήσεων και το νούμερο μας.

Συχνά συγκρίνουμε τιμές ανά κατηγορία προϊόντων και όχι το ίδιο ακριβώς προϊόν σε περισσότερα των δύο καταστημάτων. Η σύγκριση αυτή δεν έχει νόημα. Παράδειγμα ψάχνουμε ένα softshell. Βρίσκουμε το Α σε ένα μαγαζί και το Β σε ένα άλλο. Ακόμη και αν ανήκουν στην ίδια εταιρία δεν είναι ίδια. Ίδια είναι δύο προϊόντα ίδιας μάρκας, ίδιου μοντέλου, ίδιου χρώματος και ίδιας χρονικά κατασκευής. Ιδίως σε μεμβράνες και κάποια τέτοιου είδους προϊόντα παίζει πολύ σημαντικό ρόλο το έτος κατασκευής, αλλά και η αποθήκευση των προϊόντων. Η σύγκριση λοιπόν καλό είναι να γίνεται με υπευθυνότητα για να εξάγονται σωστά συμπεράσματα.

Στο διαδίκτυο, δυστυχώς, λόγω της φύσης του δεν αναπτύσσεται υγιής ανταγωνισμός. Θα τολμήσω να ομαδοποιήσω τα ηλεκτρονικά καταστήματα σε τρεις ομάδες – κατηγορίες: 1. Τα καταστήματα που έχουν το διαδικτυακό κατάστημα απλά ως προέκταση του/των φυσικών καταστήματων, κινούμενοι από την ανάγκη για προβολή του/των καταστημάτων και από την «υποχρέωση» να ακολουθούν τις τάσεις της εποχής. Χαρακτηριστικό αυτών των καταστημάτων είναι ότι δεν κυνηγούν τις διαδικτυακές πωλήσεις, δε «σκοτώνουν» το εμπόρευμα και κάνουν προσφορές σε περιορισμένου stock κομμάτια. Μοιραία λοιπόν δουλεύουν με τις προσφορές αυτές. 2. Τα καταστήματα που έχουν μόνο διαδικτυακό χώρο. Ποντάρουν στην ποσότητα των διαδικτυακών συναλλαγών. «Σκοτώνουν» εξ΄αρχής τις τιμές, αφού για αυτούς δεν υπάρχει εναλλακτική. Εκτός αυτού πρόκειται για επιχειρήσεις με μειωμένα λειτουργικά έξοδα με ότι αυτό συνεπάγεται. 3.Τα καταστήματα που υφίστανται ως φυσικά και έχουν αποσχιστεί πλήρως από τα αντίστοιχα διαδικτυακά. Οι τιμές διαφοροποιούνται στο διαδίκτυο και στο φυσικό κατάστημα. Ποντάρουν στη γύρω περιοχή και στην εξ επαφής πώληση, αλλά για τις απομακρυσμένες περιοχές τις θεωρούν χαμένη πώληση για το κατάστημα τους, επομένως «σκοτώνουν» τις τιμές στο διαδίκτυο.

Δεν είμαι σε θέση να κρίνω αν πραγματικά βγαίνουμε κερδισμένοι από τις διαδικτυακές μας αγορές. Εξαρτάται από την περίπτωση.

  • Το διαδίκτυο μας βοηθάει να συγκρίνουμε και πραγματοποιούμε συναλλαγές όταν αυτό γίνεται με υπευθυνότητα.
  • Βραχυπρόθεσμα συνήθως βγαίνουμε κερδισμένοι, αλλά αναρωτιόμαστε γιατί έκλεισε το διπλανό μαγαζί, γιατί έμεινε απλήρωτη ή άνεργη η φίλη μας, γιατί ο μισθός είναι χαμηλός και μπαίνει μετά από καιρό. Μακροπρόθεσμα χάνουμε όλη μας την αγοραστική δύναμη.
  • Ενισχύουμε την όδευση σε μια μονοπωλιακή αγορά, όπου υπερισχύουν τα πολύ μεγάλα κεφάλαια.
  • Χάνουμε τις διαπροσωπικές σχέσεις και γινόμαστε η προέκταση του υπολογιστή μας.
  • Δεν ενημερωνόμαστε σωστά για την τεχνολογία των υλικών, αφού η υπέρ- και παρά -πληροφόρηση υπερισχύουν.

Το Direct Adventure I & II με δύο φυσικά καταστήματα στην Κοζάνη και τον Άγιο Νικόλαο, και ένα διαδικτυακό www.directadventure.gr , με 30 έτη εμπειρία στο είδος είναι πάντοτε σε θέση να σας πληροφορήσει με υπευθυνότητα για τις χρήσεις και τα υλικά όλων των προϊόντων που κυκλοφορούν στην παγκόσμια αγορά, καθώς και να συμβουλεύσει ώστε να βρεθεί η καλύτερη λύση για τον καθένα. Ρωτήστε μας πριν τις αγορές σας, χωρίς αυτό να προκαλεί καμία δέσμευση.

Καραδήμου Μαρία

 

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *